Onze missie

Met de Groeneboekenshop.nl willen we bijdragen aan een duurzaam en groen bewustzijn. Dit doen we door de vele groene boeken die er zijn zichtbaarder te presenteren zodat ze makkelijk te bestellen zijn.

Het is een initiatief van Uitgeverij Jan van Arkel (www.janvanarkel.nl). De shop ligt in het verlengde van onze uitgeefmissie: publicaties uitbrengen die bijdragen aan een duurzame en leefbare wereld. Nu brengen we dus ook boeken naar buiten die we niet per se zelf hebben uitgegeven, maar die er wel toe doen.

De mensen achter de Groeneboekenshop

De groeneboekenshop is een initiatief van Uitgeverij Jan van Arkel. Het idee is uitgewerkt door Heleen Gierveld, samen met Natasja Oosterloo en Nicole Willemse. Alle drie boekenvakkers én met een groen hart.

Heleen Gierveld

Als uitgever van Uitgeverij Jan van Arkel, een uitgeverij voor duurzaam en groen leven, zag Heleen dat het aanbod van groene boeken de laatste jaren enorm groeide, maar dat het lastig is om goed overzicht te krijgen wat er allemaal is en welke groene maatschappelijke tendensen er allemaal zijn. De klant is daar niet mee gediend en de meest mooie of goede boeken krijgen niet de aandacht die ze verdienen. Zonde.
Met een achtergrond als marketeer, boekenvakker en bibiothecaris was het concept van een gespecialiseerde online bookshop snel geboren.

Nicole Willemse

Nicole is gepokt en gemazeld waar het kookboeken en voedsel betreft. Ze is freelance auteur en redacteur. Ooit werkte ze in De Kookboekhandel in Amsterdam, waar ze het kookboekenvak van binnen en van buiten leerde kennen. Nicole is perfect in staat om het kaf van het koren te scheiden waar het om boeken over voedsel, gezond eten en koken gaat. Intussen heeft ze aan verschillende (kook)boeken meegewerkt, schrijft ze artikelen in opdracht (vaak over biologisch en eten) en redigeert ze groene boeken voor Uitgeverij Jan van Arkel.

Natasja Oosterloo

Natasja startte haar loopbaan als promotor van digitaal lezen, maar maakte daarna de overstap naar het ‘echte’ boekenvak. Als uitgever bij een wetenschappelijke uitgeverij in Delft leerde ze de fijne kneepjes van het maken van boeken. Na een kort uitstapje als redacteur van biografieën is Natasja nu zelfstandig ondernemer. Bij Groene Manieren houdt ze zich bezig met tekstzaken én groene projecten. Haar grootste groene project is de verduurzaming van haar eigen leven, waarbij ze samen met haar vriend in een off-grid tiny house gaat wonen. Op haar blog houdt ze haar groene avonturen bij.

Duurzaamheid

Het begrip duurzaamheid wordt nogal eens verschillend ingevuld. Omdat de Groeneboekenshop zelf geen productiebedrijf is maar een handelsbedrijf, zoeken we de duurzame waarden in een eerlijke inkoopprijs, prettige samenwerking met onze toeleveranciers - de uitgevers -, een persoonlijke insteek naar onze klanten en levering aan onze klanten tegen een eerlijke prijs, voor hen en voor ons. 

We willen een bedrijf neerzetten dat werkelijk een toegevoegde waarde biedt en werkelijk bijdraagt aan de zichtbaarheid van een onderwerp dat ons aan het hart gaat. Daarmee bewijzen we de boeken in dit vakgebied een dienst, de lezers, de uitgevers en ook onze groene omgeving zelf. Immers, hoe meer er bekend is, hoe bewuster iedereen kan kiezen in zijn doen en laten. De Groeneboekenshop is een bedrijf van menselijke maat, waarbij de boekverkoper zijn assortiment kent en de klant weet met wie hij van doen heeft.

We geloven zo in deze gespecialiseerde boekenshop dat we ons concept zelfs graag doorgeven aan collega-boekenvakkers die thuis zijn in hun eigen, unieke specialisatie, om zo een mooie keten van gespecialiseerde online-boekwinkels te bouwen. Waarom niet doorgeven en delen? Daarmee kunnen we samenwerking en gunnen voorop zetten in plaats van aftroeven en concurrentie.